Shakespeare, Folia & Co.

de Gigi Caciuleanu

Despre “SHAKESPEARE, FOLIA & CO.“
Un spectacol de TEATRU COREGRAFIC de Gigi Căciuleanu
 

Scenografia: Corina Gramosteanu

Muzica: Paul Ilea (Variații pe tema LA FOLLIA)

Texte: William Shakespeare

 

Născându-ne, bocim că apărem
în acest mare teatru de nebuni.
(Regele Lear)

Ideea acestui spectacol s-a născut  încă din vremea în care, poaspăt solist al Operei din București, dansam partitura Bufonului din «Lacul lebedelor». De atunci m-am îndrăgostit de acest spirit nebun al măscăriciului: savant și histrionic, comic și tragic, doct și în același timp impregnat de o permanentă auto-deriziune.

LA FOLIA este inițial un dans popular din Portugalia si Spania, apărut în Evul Mediu târziu. O temă de bază simplă "codificată" pentru prima dată, dacă nu mă înșel, de Corelli, dând naștere la o piesă bine-cunoscută și mondialmente recunoscută. Mulți alți compozitori cunoscuți au scris variațiile lor pe această temă întrecându-se în virtuozitate și inventivitate: Scarlatti, Vivaldi, Marin Marais...
 

În cazul acestui spectacol, muzica este total reinventată, variațiile pe tema LA FOLLIA fiind compuse de către tânărul compozior si om-orchestră: Paul Ilea.

În lumea lui Shakespeare nebunia este o temă recurentă. Și nu numai în comedii. În măsura în care el crede că numai masca nebuniei este în măsură să-l protejeze, Hamlet însuși va juca rolul unui măscărici amar creându-și un personaj de bufon nebun si cinic, care are dreptul de a spune ceea ce nu o poate face altfel.

Nebunul se crede el însuși înțelept
și înțeleptul se recunoaște nebun.
(Cum vă place)

Pe de altă parte, din punct de vedere coregrafic, sunt pasionat de ideea alternanței dintre gândirea structurată și nebunia creatoare a artistului. "Nebunia din spatele structurii, structura in spatele nebuniei" (Gigi Căciuleanu: VÂNT, VOLUME, VECTORI). Sau cum o spune Hamlet atât de bine și într-un mod atât de poetic:

Sunt nebun doar când bate vântul de la Nord-Vest.
Pe vânt de sud, știu însă foarte să deosebesc un șoim de un bâtlan.

(Hamlet)
 

O altă frază a lui Shakespeare ar putea rezuma și chiar defini ideea spectacolului:

Nebun, îndrăgostit, poet – toți sînt
Făcuți din fantezie...
(Visul unei nopți de vară)

 

Dacă bufonii lui Shakespeare îsi deghizează înțelepciunea sub costumul nebuniei, săgețile otrăvite ale lui Cupidon îi pot face pe cei mai întelepți dintre noi nu numai să devină nebuni ci să și săvârșească cele mai nechibzuite nebunii :

Amorul este
VAI !  cât fără de sfârșit
Un VAI ! cât de desăvârșit bufon
Și-n viaţă și-n poveste Iar Cupidon
Un domn
Pe cât de înţelept
Pe-atât de măscărici Și ce e nebunia dacă nu e somn
Și ce e Visul dacă nu un scamator select
Dând buzna cu-ai săi pași Șireţi, crunţi, uriași
Scurgându-se de dor
Prin creierele noastre adormite de pitici
(Ggi Căciuleanu, Sonet Șchiop)

Decorul și costumele spectacolului sunt gândite și imaginate de către scenografa Corina Gramosteanu, in sensul atât al unei reinventări moderne a spațiului scenic cât și al păstrării unor clare referințe la universul elizabetan al teatrului lui William Shakespeare.
 

Trupa de interpreți este alcătuită din dansActorii companiei «Gigi Caciuleanu Romania Dance Company» care vor juca teatru în limbajul mișcării și al dansului.

Gigi Căciuleanu
(Paris, Februarie 2013)


Acest spectacol se face cu concursul ART PRODUCTION FOUNDATION care si-a pus la dispozitie tot arsenalul de posibilitati si disponibilitati, toata daruirea artistica, toata dragostea pentru arta teatrului- coregrafic si pentru artistul Gigi Caciuleanu.

Copyright © 2013 Art Production Foundation